torstai 31. elokuuta 2023

Syvissä vesissä

Parissa edeltävässä postauksessa päädyin sukeltamaan aika syville vesille. Jokainen meistä on ollut joskus lapsi ja nuori. Jokaisella meistä ei ole ollut turvallista ja tasapainoista kasvuympäristöä. Eri lähteiden mukaan (esimerkiksi Duodecim ja väitöstutkimus) ihmiset, jotka ovat kokeneet lapsuudessaan kuormittavia asioita, kokevat todennäköisemmin myös aikuisina ongelmia elämän eri alueilla, kuten mielenterveyteen ja taloudenhallintaan liittyvillä osa-alueilla. 

Omalla kohdallani kyseessä on kehityksellinen trauma. Sen vaikutukset ovat ulottuneet kohdallani myös muille osa-alueille, kuin vain henkilökohtaiseen taloudenhallintaan. Näitä asioita en koe  tarpeelliseksi avata enempää. Olen aina kokenut voimakkaana tarpeen selviytyä yksin. Sen vuoksi en puhu raha-asioista mielelläni koskaan kenenkään kanssa. 

Itse vanhempana ymmärrän hyvin miten talousongelmat aiheuttavat stressiä ja henkistä painetta. Tämä siitä huolimatta, että olen aina ollut töissä ja siitä huolimatta, että minulla on aina ollut suht hyvät tulot. En vain todellakaan ole kyennyt suhteuttamaan menojani tuloihini. Mainitsin joskus aikaisemmin, että minulla on ollut pakonomainen tarve käyttää kaikki rahat tililtä heti, sillä pelkään sitä ettei rahaa kuitenkaan hetken päästä enää ole. 

Omien vanhempieni valinnat johtivat aivan eri tason taloudellisiin ongelmiin. Ongelmat laukaisivat heillä myös erilaisia, varsin vakavia mielenterveys- ja päihdeongelmia. Useissa huonoissa taloudellisissa valinnoissani on nähtävissä kotoa saatu oppi. Tiedän hyvin, että olen toiminut monissa asioissa erittäin typerästi ja vaikka olen tiennyt toimivani typerästi, olen siitä huolimatta toiminut siten. 

Toistan itseäni vielä hetken, mutta jotta omien tapojen muutos, jotta elämäntapamuutos on mahdollinen, tarvitaan syvääkin itsetuntemusta, oman historian läpikäyntiä, omien ajatusmallien muutosta ja ymmärrystä siitä, miksi on toiminut siten kuin on toiminut. Kun perusta on kunnossa, 
voi ymmärtää miksi haluaa muutosta. Sitten voi alkaa suunnitella miten oma muutos on toteutettavissa. 

Miksi minä haluan tätä muutosta? 
Koska minä en halua olla ahdistunut enää. 

Uskon ettei raha itsessään tee ketään onnelliseksi. Omien rahojen hallitseminen sen sijaan auttaa vähentämään ahdistusta ja luo hallinnan tunnetta. Hallinnan tunne omasta taloudesta on varmasti askel kohti onnellisuutta. 

Mutta nyt riittää syvissä vesissä uiminen! 
Minä selvisin takaisin pinnalle ja katkaisin kierteen. On aika keskittyä tulevaisuuteen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PIM! Olet hypnotisoitu. Jätä kommentti.