keskiviikko 16. elokuuta 2023

Avoinna olevat lainat Asiakastiedon järjestelmässä

Mainitsin eilen, että olen valmistelemassa eli laskeskelemassa elokuun budjettia julkaisvalmiiksi. Budjetissa ei ole yllätyksiä ja julkaisen sen vielä tällä viikolla. Halusin kuitenkin nyt kirjoittaa toisesta asiasta, johon yllättäen tänään törmäsin. 

Joudun tekemään erään hankinnan työnantajan puolesta. Hankinta maksaa noin 200 euroa, joten tilasin sen laskulle, joka oli tarkoitus osoittaa suoraan työnantajalle maksettavaksi. Hankinnassa toimin kuitenkin itse tilaajana, joten laskukin tulee tiedoillani. Laskuttava välikäsi tässä olisi ollut Jousto, jonka kanssa olen aikaisemminkin "tehnyt yhteistyötä". Tällä kertaa Jousto ei suostunut yhteistyöhön. 


Ihmettelen todella paljon tuota syykoodia, joten klikkasin itseni sama tien Suomen Asiakastiedon sivuille. Pahin pelkoni tietysti oli, että joku on käyttänyt tietojani väärin. 

Kirjauduin sivustolle ja huomasin, että omat luottotiedot voi tarkistaa kerran vuodessa ilman kuluja. En tiennyt tätä aikaisemmin. Muodostuva raportti oli lyhyt ja ytimekäs. Minulla ei ole luottotieto- tai luottosuhteita koskevia merkintöjä. Ei myöskään velkomustuomioita tai varattomuus- tai muita ulosoton merkintöjä. Ei ole muitakaan maksuhäiriömerkintöjä. Tietoni ovat kaikin puolin kunnossa. 

Koska Jouston syy vaikutti kuitenkin hyvin yksiselitteiseltä, tarkastin raportista myös kuinka paljon luottotietojani on tarkisteltu ja luovutettu edeltävän vuoden aikana. Vastaus tältäkin osalta oli lyhyt. Samaan aikaan Jousto kuitenkin ilmoittaa tarkistaneensa tietojani. Ilmeisesti Jousto tarkistaa joitain muita, kuin luottotietoja.

Seuraavaksi tarkastin vielä toisen maksuhäiriömerkintöjä ylläpitävän rekisterin, Dun & Bradstreet (entinen Bisnode) tiedot itsestäni. Samalla tavoin tältä ylläpitäjältä voi kerran vuodessa tarkistaa omat tietonsa ilman kuluja. 

Tämänkään raportin mukaan minusta ei ole mitään merkintöjä henkilöluottotietorekisterissä. Tässä raportissa oli kuitenkin näkyvissä viimeisimmät luottotietojeni luovutukset ja käyttötarkoitus miksi tiedot on annettu. 


Aion huomenna soittaa Asiakastiedolle. Kysyn miten saan tietooni mitä tietoja heillä minusta ja tällä hetkellä avoimista luotoistani on. Tarvittaessa teen GDPR-tietopyynnön. Kyseinen tietopyyntö on maksuton ja rekisterinpitäjän, tässä tapauksessa Suomen Asiakastiedon, tulee kertoa onko henkilötietojani luovutettu. Toivottavasti näin pitkälle ei tarvitse asiassa mennä, vaan saan tiedot yksinkertaisesti kuluitta avoinna olevien lainojen yhteismäärästä tästä Asiakastiedon ylläpitämästä rekisteristä. 

4 kommenttia:

  1. Olivatko nuo D&B:n luottotietokyselyt siis aiheellisia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, eivät sinällään, koska Asiakastiedon tiedoista näin jo, että olivat kunnossa merkintöjen osalta. Oli kuitenkin kiinnostavaa nähdä ja vertailla kahden rekisterinpitäjän raportteja keskenään. Sekä tarkistaa omat luottotietonsa ensimmäisen kerran 41 vuoteen.

      Poista
    2. Tarkoitin siis noita Klarnaa, Sveaa jne., jotka olivat pyytäneet tietojasi. Että olitko itse hakenut silloin luottoa kyseisiltä firmoilta, jotka tarkistivat tietosi aiheellisesti, vai oliko tässä siis syytä epäillä, että joku olisi yrittänyt käyttää tietojasi?

      Poista
    3. Hei, anteeksi luin kysymyksesi huolimattomasti. Kyllä, nuo tiedustelut tunnistan oikeiksi. Epäilys syntyi nimenomaan tuosta Jouston ilmoituksen muotoilusta: "...avoinna olevien lainojen yhteisnäärä..."

      Poista

PIM! Olet hypnotisoitu. Jätä kommentti.