keskiviikko 15. maaliskuuta 2023

Kukkaron kuningatar: Harjoitus 3 Selvitä kuinka paljon olet tienannut ja omaisuutesi arvo

Olenko varautunut velkojen maksuun? Tämä on hyvä kysymys. En oikeastaan. Kiitos Kukkaron kuningatar-kirjan kolmannen harjoituksen, olen tällä hetkellä kauhuissani. Pelkään saavani sydärin tai aivoinfarktin hetkenä minä hyvänsä ihan vain sen vuoksi, että olen alan vasta nyt ymmärtää miten paljon aikaa ja rahaa olen hukannut. 

Kirjan kolmas harjoitus: selvitän kuinka paljon olen elämäni aikana tienannut ja mikä on omaisuuteni nettoarvo, on vielä kesken, enkä aiokaan toteuttaa harjoitusta täydellisesti. Kerään kyllä tiedot kaikesta mitä olen ehtinyt menettää, kuluttaa ja tuhlata elämäni aikana ja selvitän omaisuuteni nettoarvon. En kuitenkaan aio kulkea huoneesta toiseen eurottaen jokaista asuntomme irtainta esinettä. 

Kuinka paljon olen elämäni aikana tienannut? Työeläkeote-vinkki oli hyvä. Sivustolta voi tarkistaa tulotietonsa nykyään 18-vuotiaasta lukien. Omat tietoni ovat vuodesta 2005 lähtien. Työeläkkeeni on alkanut kertyä vasta tuolloin. Summa on 6-numeroinen ja alkaa viitosella. Tämä tieto riittänee tähän. 

Mikä on omaisuuteni arvo? Alustava listaus oli aika helppo: ei käteistä missään, ei sukkalaatikossa, kukkarossa tai säästöpossussa. Käyttötilillä 1,17 euroa. Ei senttiäkään säästötilillä, mutta Säästäjä-tilillä 19 euroa. Ei talletuksia, obligaatioita, joukkovelkakirjoja tai osakkeita. Ryhmäeläkevakuutuksessa 623,23 euroa. Henkivakuutuksissa yhteensä ~100 000 euroa + tapaturmavakuutusten kuolinkorvaussummat yhteensä 50 000 euroa. 

Ajoneuvo 13 052 euroa (vaihtoarvo toiseen autoon: yli 20 000 euroa). Asunnon arvo vähintään 254 000 euroa, todennäköisesti lähellä 290 000 euroa. Tavanomainen koti-irtaimisto: 4 000 euroa. Tai vähän yli. 

Seuraavaksi sitten selvitelläänkin mitä jää kaikkien velkojen ja vastuiden jälkeen viivan alle.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PIM! Olet hypnotisoitu. Jätä kommentti.