torstai 2. maaliskuuta 2023

Kukkaron kuningatar: Harjoitus 2 Onko minulla ongelmallisen rahapersoonallisuuden piirteitä?

Tein tämän toisen harjoituksen jo jonkin aikaa sitten. Tässä harjoituksessa selvitetään onko ns. rahapersoonallisuudessa ongelmallisia piirteitä. Oma ongelmallinen yhdistelmäni on: pakkoshoppaaja yhdistettynä bulimikkoiseen tuhlaajaan. 

Pakkoshoppaajana teen ostoksia AINA, kun haluan välttää mitä tahansa epämiellyttäviä tunteita. Ostosten tekeminen auttaa pieneksi hetkeksi eroon tunteista, että en pärjää. Kaikilla näillä ostoksilla, erityisesti osamaksuilla tunnun LUNASTAVAN joka kerta pieneksi hetkeksi kelvollisuuttani, kyvykkyyttäni ja jonkinlaisen kieroutuneen tunteen siitä, että voin itse hyväksyä itseni. Ostoksen hetkellä tunnen voimakkuutta, vallan ja kontrollin hallintaa. 

Sitten, kun on laskun maksun aika, iskee hirvittävä ahdistus, pelko, sekavuus: "Mitä tuli taas tehtyä?" Tämä kierre tuntuu mahdottomalta katkaista. 

Bulimikkoisena tuhlaajana rahankäyttöni on pakonomaista. Minun täytyy päästä tilillä olevista rahoista, olivatpa ne sitten luotto- tai pankkitilillä ,mahdollisimma pian eroon tai tukehdun. Tuhlaus tai rahoista eroon pääseminen ei milloinkaan tuo minulle onnea tai hyvää oloa. Kun rahat tileiltä on käytetty, voin palata takaisin "normaaliin" ahdistukseen. 

Onko oudompaa kuultu? PALATA TAKAISIN NORMAALIIN AHDISTUKSEEN. Kuka haluaa palata normaaliin ahdistukseen?

Alan uskoa, että tämä itsetutkiskelu askeleittain on syytä tehdä. 


2 kommenttia:

  1. Minulla on ollut tuo sama, rahat äkkiä tililtä pois! Kun olin löytänyt säästämis- ja sijoitusblogit, aloin soveltaa niiden ohjeita siten, että perustin useamman tilin eri tarkoituksiin. Kun sitten palkkapäivä tuli, maksoin pakolliset laskut pois ja laitoin loput noille tileille. Käyttötili oli lähes tyhjä ja mieli kevyt. Nyt olen rauhoittunut ja lopettanutkin monta tiliä, kun olen huomannut, etteivät rahat itsestään katoa mihinkään, jos en niitä itse käytä. Tsemppiä, kyllä omaa käytöstä voi muuttaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei, paljon kiitoksia kommentista. Minullakin on muutama eri tili nyt. Odotan kovasti maaliskuun tilipäivää, jotta saan ensimmäiset eurot säästöön ja käyttötilin (positiivisessa mielessä) jälleen tyhjäksi.

      Poista

PIM! Olet hypnotisoitu. Jätä kommentti.