maanantai 13. maaliskuuta 2023

Köyhyyskierteen katkaiseminen

Luin taannoin Anna-Maria Isolan ja Esa Suomisen kirjaa suomalaisesta köyhyydestä. Kirjassa oli mielestäni osuva termi: köyhyyskierre. Tutkimusten perusteella jos on kotoisin köyhistä oloista, on todennäköisempää jäädä itsekin aikuisiällä pysyvästi köyhäksi. 

Itse olen kotoisin köyhistä oloista. Sähköt katkesivat usein kesken kaiken ja toivoin, että ne olisivat katkenneet myös naapurista, jotta tietäisin kyseessä olevan sähkökatkon, eikä maksamattoman laskun seurauksen. Muistan kauhun tunteen, kun näin 11-vuotiaana ensimmäiset kirjeet, joissa luki HÄÄTÖMÄÄRÄYS. Muistan myös miten jääkaappi oli todella tyhjä ja tiesin, että ruokakauppaan ei voisi mennä, koska ei ollut rahaa ostaa yhtään mitään. 

Kirjoitin aikaisemmin, miten 90-luvun alun lama vei mukanaan niin vanhempien kuin isovanhempienkin asunnot ja syöksi koko perheemme velkavankeuteen. Vanhempani putosivat työmarkkinoilta ja ajautuivat toimeentulotukiasiakkaiksi. Lopulta, miltei 15 vuotta kestäneen työttömyyden jälkeen, vanhempani saivat töitä, mutta mielenterveys- ja alkoholin käyttöön liittyvät ongelmat ajoivat molemmat pian takaisin pätkätyöttömyyden pariin. 

Nyt, kun olen itse aikuinen, huomaan, että minun on hyvin vaikea hyväksyä tiettyjä valintoja, joita vanhempani ovat lapsuudessani tehneet. Vuosikausien mittainen köyhyys ja aineellisesti niukka elämä ovat varmasti osasyynä heidän tekemiinsä huonoihin valintoihin. Tuntuu todella surulliselta, että kumpikaan ei ole uskonut voivansa muuttaa elämäänsä valinnoillaan parempaan suuntaan. Ongelmat keskittyivät köyhyyteen ja he jäivät siihen vuosikausiksi jumiin. Köyhyyskierre on valitettavasti myös jatkunut sisarukseni elämässä. 

Tiedän siis varmasti mitä köyhyys on. Tiedän, että olen tällä hetkellä erittäin hyvin toimeentuleva. En etsi sääli- tai empatiapisteitä, vaan olen päättänyt ammentaa eletystä elämästäni motivaatiota säästää ja muuttaa taloudenhallintaani. Olen itse pienestä pitäen oppinut, että omalla työllä ja tekemisellä voin vaikuttaa ja parantaa omaa asemaani. Olen korkeakoulutettu, rakentanut pitkäjänteisesti ja sitkeästi työuraani edeten nyt varsin hyvään asemaan. Jatkuva ja toistuva tuhlaaminen voi sysätä minut takaisin ei toivottuun-kierteeseen. Minä olen siis lähes onnistunut katkaisemaan köyhyyskierteen. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

PIM! Olet hypnotisoitu. Jätä kommentti.